Räksoppa med vitlöksbröd

Igår när jag kom hem stog min man och förberedde mat åt mig :)
Det serverades räksoppa och vitlöksbrödbröd med timjan. Jag tyckte inte värst mycket om soppan eftersom den hade en ganska stark smak. Tror den skulle passa bättre som förrätt.
Brödet var däremot hur gott som helst. Det var penslat med olivolja som han blandat i hackad vitlök och timjan i och sedan haft inne i ugnen.
Receptet på räksoppan kom från halv åtta hos mig och såg ut såhär:
Färdigt på: 40 min
Ingredienser

25 cl vitt vin
90 ml hummerfond
1 l mjölk
4 dl grädde
30 st räkor, färska (ca)
Färsk timjan

Gör så här

1. Häll i vinet i en kastrull.

2. Koka bort ungefär hälften av vinet.

3. Tillsätt sedan den ljuvliga fonden, låt den beblanda sig på ett kärleksfullt sätt med det goda vinet.

4. När det väl är gjort kan du sänka värmen på plattan till hälften och hälla i grädden och mjölken.

5. Låt allt småputtra i 20 minuter.

6. Vid servering
Tillsätt räkor och färsk timjan i samband med servering.

 

 

/med kärlek mandyy

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0